Sunday, November 16, 2008

Daripada Kerja RM500 Kepada Pendapatan RM200 Juta

Cerita tentang Lalitha Kaleedhass, pengasas bersama Multimedia Glory Sdn Bhd (MMG) boleh diibaratkan sebagai anda cuma hanya mendengar tetapi jarang untuk melihatnya sendiri.
..
Seorang bekas suri rumah dari Coimbatore, Tamil Nadu, India, beliau tiba di Malaysia pada tahun 1997 dengan hanya sehelai sepinggang. Bersama-sama dengan anaknya dan sepupunya yang telah menetap di Malaysia semenjak 1987, beliau memulakan sebuah syarikat perisian kecil pada tahun 1999 dari sebuah apartmen di Brickfields, Kuala Lumpur.
...
Kerja pertama syarikatnya ialah menjana laporan untuk Affin Bank, menyalin dan menguruskan data daripada system lama yang ingin digantikan. Beliau perlu bekerja pada hujung minggu apabila bank tutup dan untuk setiap laporan, beliau dibayar RM500. Berpuas hati dengan kualiti kerja, bank berkenaan memberi lebih banyak projek kepada MMG.
..
Syarikat berkenaan kemudiannya berjaya masuk ke sektor kejaraaan, melaksanakan system untuk Jabatan Perdana Menteri dan beberapa agensi yang lain. Hari ini, MMG menikmati pendapatan berjumlah RM200 juta dan keuntungan di antara RM10 juta ke RM20 juta.

..
“Kami tidak mempunyai sebarang modal permulaan”, kata Lalitha.
..
“Syarikat ini dimulakan oleh saya, anak saya dan juga sepupu saya - ia di asaskan untuk anak saya kerana beliau enggan menyambung pelajarannya. Anak saya memainkan peranan sebagai pencipta dalam syarikat dan sepupu saya sekarang adalah Pengarah Eksekutif."
....
Beliau mengimbas kembali pada peringkat awal apabila pelanggan pernah bertanya, “Jika kamu lari, apa akan jadi?”
..
Memandangkan MMG tidak mempunyai rekod latar berlakang sebelum ini, para pelanggan mengambil mereka dengan syarat mereka hanya akan membuat bayaran selepas kerja siap sepenuhnya dan berpuas hati.
..
“Kami mengambil syarat ini sebagai cabaran untuk melakukan kerja sesempurna mungkin,” kata Lalitha.
..


“Motto kami ialah "Ya, kami boleh.” Dan kami selalu mencuba untuk melakukan pelbagai perkara dengan cara berbeza daripada orang lain. Selain daripada wang, kami mahukan cabaran. Sebab itu kami melibatkan diri dalam pengeluaran kad polikarbonat.”
..
Kad polikarbonat merupakan salah satu ciptaan Lalitha, yang mana beliau telah diberikan kewarganegaraan Malaysia yang paling beliau banggakan. Kad tersebut mempunyai cip pintar yang mengandungi cap jari dan gambar berwarna dan digunakan untuk pekerja asing.
..
Satu kelebihan berbanding Mykad ialah ia mengandungi tujuh lapisan dan maklumat yang dicetak terletak di lapisan keempat. Jadi ia tidak boleh tercalar mahupun tertanggal. Banyak produk MMG, katanya adalah yang pertama di dunia.
..

“Inovasi amat penting. Jika anda tidak inovatif, anda akan ketinggalan. Kita perlu selalu mencuba menjadi lain daripada yang lain.”

..
Nasihat beliau kepada usahawan ialah: “Anda boleh memulakan bisnes tanpa sebarang wang - ia bukan mustahil. Hanya mohon kemudahan bank jika anda telah mengesahkan pesanan daripada pelanggan. Jangan pohon pinjaman jika anda memulakan satu bisnes dan berharap untuk mendapatkan sesuatu.”

2 comments:

HAFIZAL AHLAN said...

hebatlah insan nii.. macam mana dia kembangkan bisness kecil sampai tahap giant.. heheh

juruukur

Anonymous said...

Satu yang bermain dalam fikiran dia, saya rasalah ialah keazaman yang kuat untuk berjaya ditambah dengan impian, dorongan serta kebijaksanaan. tiada yang mustahil dan kita pun boleh buat!