Tuesday, May 18, 2010

Apakah peluang-peluang yang boleh anda perolehi dalam perniagaan pemasaran informasi?

Industri perniagaan pemasaran informasi merupakan satu industri yang mula meningkat kembang di pasaran tempatan. Kini tumbuh bagai cendawan pemain-pemain baru dalam industri pemasaran informasi.
.
Di internet boleh dikatakan secara majoritinya pemasar informasi menjual pelbagai genre ebook. Namun pemasaran informasi ini bukan setakat hanya memasar dan menjual ebook semata-mata.
.
Baik pada kali ini saya ingin kongsikan sedikit informasi atas apa yang telah saya lihat dalam industri pemasaran ini dan diharap ianya mampu memberi anda idea bagaimana anda boleh mengambil peluang menjana wang mahupun menambah modal anda dalam industri perniagaan informasi.
.

1) Menjual dan memasar produk informasi
.
Dengan menghasilkan produk informasi sendiri dalam pelbagai bentuk tidak kira ebook, buku, audio atau video dan pasarkan.
Memasar produk orang lain melalui program affiliate
Memiliki produk MRR, PLR, RR dan pasarkannya.
.
2) Penulisan
.
Bidang penulisan merupakan bidang yang sangat besar digunakan dan memainkan peranan penting dalam perniagaan informasi. Sekurang-kurangnya anda boleh mengambil upah untuk :
.
Menulis dan melakukan 'review' serta suntingan bagi surat jualan laman web jualan, email 'follow up serta iklan-iklan pendek.
Menulis dan melakukan 'review' serta suntingan bagi ebook, artikel serta blog orang lain.
.
3) Grafik
.
Grafik juga tidak ketinggalan memainkan peranan penting dalam industri perniagaan informasi. Ada di antara dari pereka-pereka grafik menjana ribuan grafik dengan mengambil upah untuk menghasilkan grafik bagi :
.
Laman web jualan, banner, button serta e-cover
.
4) Penerbitan
.
Menjana wang dengan menerbit produk-produk informasi orang lain. Ini mungkin memerlukan modal namun menjadi penerbit mampu menjana wang lumayan buat anda. Satu perbincangan serta perjanjian harus ada antara anda dan pelanggan bagi menentukan pembahagian keuntungan kelak.
.
5) Juruperunding
.
Bagi penulis-penulis berpotensi namun tidak tahu bagaimana proses atau perjalanan perniagaan informasi ini boleh berjumpa dengan mereka-mereka yang mahir bagi mendapatkan nasihat dan panduan. Bagi anda yang mahir boleh menjadikan diri anda sebagai seorang juruperunding dan berbincang dengan pelanggan anda bahagian yang perlu anda terima atas setiap panduan serta nasihat yang anda berikan kepadanya.
.
6) Kejurulatihan
.
Kini bidang kejurulatihan merupakan bidang yang sangat lumayan untuk menjana wang. Bagi mereka yang ingin berjaya dalam bidang perniagaan namun tidak tahu caranya mampu mengambil jalan pintas dengan mengupah seorang jurulatih untuk mengajar, memandu dan memastikan ia berjaya melakukan perniagaan informasi ini.
.
Namun untuk menjadi seorang jurulatih anda terpaksa menjadi seorang yang berjaya dahulu jika tidak masakan orang pain kan mengambil anda untuk menjadi jurulatihnya.
.
7) Penceramah
.
Kini bengkel dan seminar mula mendapat tempat bagi bakal-bakal usahawan mendapatkan ilmu untuk menjalankan perniagaan informasi mereka. Inilah caranya bagaimana peserta bengkel atau seminar mendapat terus ilmu dari mereka yang pakar.
.
Sebagai penceramah anda bukan sahaja boleh menjalankan seminar atau bengkel anda sendiri malah anda boleh juga menjadi penceramah jemputan bagi 'event' yang dijalankan oleh pihak lain. Adakalanya seorang penceramah mampu memperolehi ribuan ringgit bagi satu ceramah yang dilakukan.
.
8) Penganjur 'Event'
.
Anda mungkin bukan seorang yang pakar dalam perniagaan informasi bagi menjadi seorang juruperunding, jurulatih mahupun penceramah namun anda mampu menganjurkan bengkel atau seminar anda sendiri dengan menjemput penceramah-pemceramah yang berkredibiliti bagi memberikan ceramah.
.
Mungkin keuntungannya tidaklah sebanyak jika anda sendiri melakukan ceramah atau tunjuk ajar dalam 'event' anda sendiri namun jika anda bijak dan pandai berunding dengan penceramah-pemceramah jemputan terebut anda mungkin mampu memperolehi keuntungan yang tinggi. Apa yang perlu anda tahu dan lakukan adalah pemasaran dan pengurusan bagi 'event'.
.
9) Menyediakan pusat latihan
.
Ini juga merupakan antara satu perkhidmatan yang mampu mengaut keuntungan. Ya tidak dinafikan untuk menyediakan tempat latihan memerlukan modal besar puluhan ribu ringgit namun bagi pemilik-pemilik pusat latihan jika pandai melakukan usaha pemasaran mampu memperolehi tempahan yang tinggi.
.
10) Pembekal 'Merchandise'
.
Bagi mereka yang menjalankan perniagaan dimana membekalkan barangan-barangan cenderahati seperti pakaian, sticker, alat tulis payung dan sebagainya boleh juga mengambil peluang. Jika pada anda yang pernah menghadiri perjumpaan Wangcyber tentu memiliki T-Shirt Wangcyber secara percuma. Dengan cara ini pemilik 'Event' mampu memberikan sesuatu yang istimewa buat pelanggannya serta melakukan promisi iklan secara bergerak melalui T-shirt yang dipakai oleh para peserta.
.
Jika anda boleh menawarkan harga yang menarik sudah tentu pemilik sesuatu kumpulan mahupun 'event' menggunakan perkhidmatan anda.
.
Baiklah ini hanyalah 10 contoh yang boleh saya fikirkan dan mungkin terdapat peluang-peluang lain yang boleh anda fikirkan.
.
Anda boleh pilih yang mana sesuai dengan diri, kepandaian serta kemampuan anda.
.
Nota usahawan bistari: Saya dalam perancangan untuk menganjurkan pertandingan futsal di kawasan Pasir Gudang, Johor pada pertengahan tahun ini. Nantikan perkembangan di blog ini dari masa ke semasa akan saya maklumkan perkembangannya nanti.

No comments: