Sunday, May 09, 2010

Masalah umum dalam bisnes


.
Setiap bisnes sering terdedah kepada pelbagai masalah umum sama ada yang besar atau yang kecil. Ada masalah yang senang diselesaikan dan ada juga yang sukar untuk diatasi.
.
Ada perniagaan yang mengalami masalah teknikal dan ada pula yang menghadapi masalah pengurusan, kakitangan atau pemasaran. Apabila masalah-masalah ini gagal diatasi, kemungkinan besar perniagaan terpaksa dihentikan.
.
Berdasarkan kajian saya kebanyakan perniagaan mengalami masalah berikut:
.
1) Gagal Merancang Atau Tidak Tahu Merancang
.
- Perniagaan sama seperti permainan atau peperangan. Jika kita gagal untuk merancang bermakna kita merancang untuk gagal. Apatah lagi jika kita tidak tahu merancang !
.
2) Gagal Mengurus Aliran Tunai
.
- Ramai usahawan gagal disini. Walau sebijak mana pun kita menjana pendapatan, tetapi jika kita gagal menguruskan kewangan kita tak ada gunanya. Sebabnya, wang yang masuk bagaikan air dan keluar bagaikan air pili bomba !
.
3) Mengambil Mudah Aspek Persaingan
.
- Kita tidak boleh sesekali memandang rendah keupayaan pesaing-pesaing kita. Harus terus kerja kuat.
.
4) Strategi Pemasaran Yang Tidak Berkesan
.
- Ini macam kita main catur. Kena fikir secara bijak. Silap langkah strategi marketing kita ditiru dek pesaing kita. Secara tidak langsungnya, strategi kita menjadi tidak berkesan.
.
5) Khidmat Pelanggan Yang Tidak Cekap
.
- Ini kelemahan yang biasa kita lihat. Antaranya seperti barangan tidak berkuaaliti, penghantaran yang lembap, no after sales service dan staf kita tak mesra pelanggan.
.
6) Pekerja Tidak Cekap Atau Amanah
.
- Pekerja kita buat kerja sambil lewa. Maklumlah namapun makan gaji. So kita hendaklah sedarkan mereka apa taanggungkawab mereka sebagai pekerja. Apa bahananya jika mereka curi tulang dan tidak amanah. Lebih-lebih lagi yang dah ada keluarga. Bagi anak bini makan duit gaji dari usaha curi tulang. Itu HARAM namanya!
.
7) Kemahiran Terhad
.
- Limited sources. Ini kerana hanya kita sebagaai pemilik perniagaan sahaja yang boleh buat semua kerja-kerja. Staf kita hanya bantu. Jadi walaupun kita dapat banyak projek, belum tentu kita dapat cope semua tu. Ini kerana, kita dahlah seorang, nak buat kerja yang 20 orang buat, mana boleh....
.
8) Lokasi Perniagaan Tidak Sesuai
.
- Ini mungkin terjadi kepada perniagaan yang pertama kali dibuka atau diawal penubuhan. So kena check and survey betul-betul ya !
.
9) Tidak Berfikiran Jauh
.
- Untuk menjadi usahawan yang berjaya kita kena berfikiran jauh. Bayangkan kejayaan anda dimasa depan secara jelas. Think out of the box !
.
10) Kurang Pengalaman
.
- Ingat prinsip ini, to keep leading, you must keep on learning. JANGAN pilih orang jika anda nak menuntut ilmu. Tak kiralah orang tu ada degree ke tak de yang penting dia ada ilmu. Kalau kita dah ada ilmu pun kita jangan mendabik dada. Teruskan belajar. Tak rugi jika kita belajar, semakin tinggi ilmu kita semakin tinggi pulangan kita nanti !
.
11) Kurang Modal Perniagaan
.
- Bab ini memang orang selalu cakap. Kebanyakkan daripada kita ini selalu nak tunggu ada modal baru nak mulakan meniaga. Salah tu. Ingat anda boleh mula berniaga walaupun anda cuma ada RM 500. Nak tahu macam mana kenalah selalu ikut Tip Perniagaan saya. Jangan jadikan kekurangan modal sebagai alasan untuk kita gagal.
.
12) Tidak Ada Sistem Pengurusan Sempurna
.
- Staf yang dipertnggungjawabkan sering bertukar atau kita sering memandang isu ini sebagai sesuatu yang leceh. INGAT ! sebagai usahawan anda tidak boleh membenarkan kelecehan berlaku. Jika anda benarkan juga bermakna anda sedang membenarkan perniagaan anda MUSNAH !
.
13) Terlalu Ingin Cepat Berkembang
.
- Hal ini selalu berlaku kepada perniagaan yang ada kepakaran spesifik. Yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran.
.
14) Tidak Ada Rancangan Penggantian
.
- Klonkan diri anda. Anda memerlukan successor untuk meneruskan perniagaan anda. Jika tidak perniagaan anda tidak akan dapat diteruskan jika apa-apa berlaku kepada anda.
.
15) Rakan Kongsi Tak Minat Nak Berniaga
.
- Ini pun problem juga. So kena standby selalu !
.
16) Sikap Negatif
.
- Sebagai usahawan, kita tidak boleh ada sikap negatif. Kena sentiasa positif. Kita sendiri yang nak kena buangnya sebab takde orang lain yang boleh tolong kita buang sikap negatif kita !

No comments: