Friday, May 16, 2008

100 Ribu Poko Strawberi Dengan Keluasan 1 Hektar

Melayu Pegang Rekod Dunia
..
Kawasan beriklim sejuk di Cameron Highlads menjadi lubuk rezeki kalangan usahawan tani tempatan. Tumbuhan yang hidup subur di negara empat musim berpeluang ditanam di Tanah Rata, sekali gus menyenaraikan Malaysia menghasilkan tanaman strawberinya sendiri.
..
KHM Straberries & Jam antara senarai lokasi pengusaha ladang strawberi tumpuan pelancong dan peminat strawberi. Kemampuan syarikat ini bukan sahaja untuk menghasilkan tanaman, tetapi juga membekalkan strawberi berkualiti tinggi dan memiliki kilang memproses jus serta jemnya sendiri.
..
Haji Khairani Mohamad, satu-satunya Bumiputera yang berani mengusahakan tanaman strawberi yang sebelum ini banyak dimonopoli oleh bangsa asing di kawasan Tanah Rata.
..
Kegigihan anak kelahiran Pahang ini, berjaya menghasilkan tujuh jenis produk hasil daripada buah starwberi yang diusahakannya dan mengurangkan pergantungan produk strawberi import. Antara produk berasaskan Khairani ialah Strawberry Kordial, Strawberry Topping, Strawberry Jem serta Dried Strawberry.
..

Lebih membanggakan produk miliknya diterima Giant, 30,000 botol jus dan jem strawberi memasuki Giant setiap bulan.
..
Strawberi segarnya juga memenuhi rak-rak buah Giant. Dalam sebulan sebanyak 6,000 bungkus (punnet) atau dianggarkan jualan sebulan buah straweri segar bernilai RM41,000.
..
Ini bermakna dalam setahun syarikatnya memperolehi hasil jualan buah strawberi segar sebanyak RM500 ribu. Untuk tahun ini, syarikatnya mensasarkan jualan sebanyak RM2 juta, jumlah ini termasuk produk jus dan jem.
..
Keupayaan dan kesungguhan Khairani, KHM Strawberries & Jam telah mendapat kepercayaan MARDI untuk mengusahakan ladang strawberi di Cameron Highlands. Hasrat untuk melihat orang Melayu berjaya dan bersaing dengan bangsa asing dalam industri strawberi, membuatkan usahawan ini sentiasa bekerja keras.
..
Berkat kesungguhannya itu dalam masa yang singkat, syarikatnya telah berjaya mengeluarkan produk-produk hiliran berasaskan buah strawberi untuk tarikan pelancong ke Cameron Highlands, serta jualan runcit di Kuala Lumpur, Ipoh dan Pulau Pinang.
..
KHM Strawberries & Jam juga mendapat sokongan dan bimbingan daripada Kementerian Pertanian dan Industri Tani. MARDI telah memilih syarikatnya sebagai peserta dalam projek pembangunan tanaman strawberi. MARDI juga telah memperuntukkan tanah seluas 1 hektar dan dia merupakan peserta pertama "Test Bed" iaitu kilang pemprosesan produk hiliran strawberi.
..
Bagi Khairani, usahanya memilih strawberi sebagai mata pencarian barunya selepas melepaskan pegangan sahamnya dalam sebuah hotel bertaraf lima bintang di pusat peranginan itu, tidak sia-sia.
..

Khairani amat berbangga hasil penat lelahnya mengusahakan ladang strawberi ini, membawa hasil membanggakan banyak pihak.
.
Syarikat Penerbangan Malaysia (MAS) serta beberapa hotel bertaraf lima bintang di seluruh negara mendapatkan jem keluarannya untuk disajikan kepada pelanggan di awan biru dan di kafe-kafe hotel. Melihat cuaca panas di luar siapa sangka, manisnya strawberi tanah Malaysia!

Nota Nizamsurf: Satu lagi contoh bagaimana seorang usahawan melihat peluang, kumpulkan pasukan dan mendapat keuntungan daripada usaha tersebut. Menjadi jutawan dengan hanya menukarkan perkara yang biasa menjadi luar biasa.

No comments: