
..
Dalam bahasa yang paling mudah, pemasaran bolehlah dibayangkan sebagai jambatan yang menghubungi antara pembeli, pengguna dengan sesuatu produk, perkhidmatan dan apa jua yang hendak ditawarkan.
..
Ciri-ciri strategi pemasaran yang berkesan mestilah mengambil kira faktor-faktor berikut:
....
1 Budaya masyarakat setempat harus difahami dan dihayati.
..
2 Nama produk hendaklah mudah dan senang disebut serta sentiasa mudah diingati.
..
3 Lakukan promosi dan pengiklanan - usaha menyebaran maklumat produk wajar diberi pertimbangan dalam usaha promosi.
..
4 Kos efektif - kaedah dan jenis promosi yang dilakukan haruslah efektif khususnya kos.
..
5 Lakukan jualan dan promosi bagi menawar atau membeli "jiwa" pelanggan.
..
6 Justeru itu peniaga/ usahawan wajar belajar bagaimana mengurus dan membeli emosi pelanggan.
..
7 Kekalkan hubungan dengan pelanggan - ingat namanya dan senyum selalu.
..
Kesimpulannya, strategi pemasaran yang berkesan mestilah berkeupayaan untuk menghebohkan produk atau perkhidmatan kepada seramai bakal pembeli yang boleh tanpa halangan geografi,demografi dan komunikasi.
Ciri-ciri strategi pemasaran yang berkesan mestilah mengambil kira faktor-faktor berikut:
....
1 Budaya masyarakat setempat harus difahami dan dihayati.
..
2 Nama produk hendaklah mudah dan senang disebut serta sentiasa mudah diingati.
..
3 Lakukan promosi dan pengiklanan - usaha menyebaran maklumat produk wajar diberi pertimbangan dalam usaha promosi.
..
4 Kos efektif - kaedah dan jenis promosi yang dilakukan haruslah efektif khususnya kos.
..
5 Lakukan jualan dan promosi bagi menawar atau membeli "jiwa" pelanggan.
..
6 Justeru itu peniaga/ usahawan wajar belajar bagaimana mengurus dan membeli emosi pelanggan.
..
7 Kekalkan hubungan dengan pelanggan - ingat namanya dan senyum selalu.

Kesimpulannya, strategi pemasaran yang berkesan mestilah berkeupayaan untuk menghebohkan produk atau perkhidmatan kepada seramai bakal pembeli yang boleh tanpa halangan geografi,demografi dan komunikasi.
No comments:
Post a Comment