Saturday, May 10, 2008

Sebab Peribadi Anda Memulakan Bisnes

Adalah penting untuk memahami faktor yang memotivasikan anda berkehendakkan kepada membina bisnes sendiri. Memanglah senang untuk menyatakannya kepada sesiapa sahaja termasuk keluarga dan rakan-rakan, tujuan murni anda itu tetapi sebagai panduan dan untuk lebih jelas lagi, tanya diri anda sendiri soalan-soalan berikut :
..
  1. Kenapa aku ingin memiliki satu bisnes sendiri?
  2. Seteruk manakah aku ingin memiliki satu perniagaan sendiri?
  3. Pada tahap manakah aku ingin mainkan peranan?
  4. Pada tahap manakah aku sanggup mengembangkan diri untuk bermain dengannya?
  5. Adakah aku sanggup meluangkan masa mempelajari tentang kejayaan usahawan lain dan bisnes mereka?
  6. Adakah aku takut gagal?
  7. Bolehkah aku tukarkan perasaan takutkan kegagalan kepada satu kekuatan yang membantu dan mendorong kejayaan bisnes ini nanti?
  8. Bolehkah aku belajar daripada kesilapan?
  9. Bolehkah aku membina satu pasukan atau adakah aku suka bekerja sendirian?
  10. Sanggupkah aku membayar harganya?
  11. Sanggupkah aku menunggu untuk mendapat ganjaran kemudian?
  12. Sanggupkah aku melengahkan ganjaran kewangan sehinggalah bisnes berjaya atau adakah aku perlukan gaji?
Setelah menjawab soalan-soalan ini, jika anda masih tetap dengan azam untuk memulakan bisnes, ambil satu langkah lagi dan tanya diri sendiri solalan-soalan berikut pula:
..
  • Apakah dia kejayaan terbesar dalam hidup anda setakat ini?
  • Apakah kegagalan terbesar anda?
  • Berapa kalikah anda bekerja tanpa sebarang upah?
  • Sanggupkah anda bekerja untuk syarikat ini walaupun tidak dibayar?
  • Adakah keluaga dan rakan anda memberi sokongan moral kepada usaha anda di dalam bidang ini?
  • Adakah anda sanggup mempelajari segala selok belok bidang keusahawanan?
..
Jika selepas menjawab kesemua soalan-soalan ini dan anda masih bersemangat berkobar-kobar untuk menjadi seorang usahawan, anda mungkin telah memiliki ciri-ciri yang diperlukan untuk menjadi seorang usahawan yang beraya. Tahniah atas pencarian kebebasan kewangan!

    No comments: