Monday, May 12, 2008

8 Tabiat Jutawan Terhadap Wang

Dalam usaha untuk membina satu minda jutawan, adalah penting untuk memahami tabiat para jutawan dan anda cuma perlu tiru sahaja tabiat-tabiat tersebut.
..
Jadi, cuba kita lihat kepada sifat dan tabiat yang sepunya di kalangan para jutawan ini. Apakah peraturan penting yang menjadikan sebahagian besar para jutawan ini memperolehi pendapatannya?
...
Dan bagaimana anda membina tabiat jutawan bagi menjadi salah seorang daripadanya:

..
..
1 Pendapatan Untuk Dilaburkan, Bukan Untuk Dibelanja
Sedihnya adalah sebahagian besar orang bekerja kuat untuk membayar hutang kad kredit dan menampung gaya hidup mereka. Golongan yang kaya memahami bahawa wang mereka lebih baik diberi peranan bekerja untuk menghasilakan lebih banyak wang dan meningkatkan nilai bersih mereka.
..
2 Mempunyai Rancangan dan Melaksanakan Rancangan
Jutawan biasanya tidak menjadi kaya secara tidak sengaja. Mereka didorong untuk menjadi kaya dan merumuskan satu rancangan untuk membawa mereka ke sana melalui keseluruhan hidup dengan melabur dan mengumpulkan kekayaan.
..
3 Hasilkan Lebih Banyak Wang
Bunyinya agak keterlaluan, tetapi orang-orang kaya adalah sentiasa berterusan mencari jalan untuk menghasilkan punca pendapatan tambahan bagi membolehkan lebih banyak wang bekerja untuk mereka.
..

4 Memahami Kewangan Mereka
Golongan kaya mengambil berat mengenai penyata kewangan mereka dan mengetahui berapa banyak aliran tunai yang mengalir masuk dan berapa banyak jumlah yang mengalir keluar.
..
5 Pengambil Risiko
Risiko yang dikira adalah satu kemestian demi meningkatkan nilai aset bersih anda. Tanpa mengambil sesetengah peluang yang ada, wang anda tidak akan memperolehi peluang untuk berkembang. Jangan sekali-kali mengambil risiko tanpa adanya strategi keluar dan insuran untuk melindungi sebarang kejatuhan harga.
..
6 Bersabar
Menjadi seorang jutawan bukan dalam sekelip mata. Mereka memahami kuasa kesan kompaun dan usaha pelaburan berkenaan akhirnya memberi pulangan lumayan.
..
7 Pasukan Yang Hebat
Orang kaya yang kekal sedemikian mempastikan diri mereka dikelilingi dengan para penasihat kewangan dan perundangan yang terdiri daripada yang terbaik dalam bidangnya. Mereka tidak menjalankan usahanya bersendirian.
..
8 Terlibat Sama
Sementara jutawan mencari nasihat daripada penasihat yang dipercayainya, mereka mendengar dengan teliti, melakukan kerja rumah dan akhirnya membuat keputusan mereka. Mereka secara aktif terlibat dalam mencipta kekayaaan mereka.
..
Kesimpulan daripada 8 Tabiat Jutawan Terhadap Wang
Menjadi seorang jutawan selalunya bukan berlaku secara tidak sengaja. Ikuti peraturan asas, teruskan untuk meningkatkan kebolehan anda memahami bagaimana kekayaan dicipta, dan ia akan menjadi tidak mustahil untuk menjadi seorang jutawan.

1 comment:

Anonymous said...

Wah,,,blog yg penuh info...i like it...yeah, kita juga leh adaptasikan sikap kita dgn 7 Habits Most Effective...dari Stephen Convey,,,(sampai hafal2 ketujuh2 nya)...saya akan blogroll blog anda.. ;)

Founder of Firdaus-Harun.com