Friday, November 05, 2010

TAG Heuer jam 'back-up' misi teroka orbit bumi

TAG Heuer jam tangan mewah buatan Switzerland terkenal jenama jam tangan sukan dan alat penunjuk waktu yang tepat. Ia adalah produk keluaran dari perusahaan barangan mewah LVMH. Syarikat masih menggunakan slogan "Avant-Garde Switzerland" digunakan sejak 1860.

TAG Heuer ditubuhkan pada 1860 oleh Edouard Heuer. (gambar) Edouard menceburi bidang pembuatan jam tangan pada mulanya di St-Imier, Switzerland. Pada 1882, dia berjaya mencipta alat penunjukan waktu pertama.

Pada 1887, sekali lagi Heuer menempa kejayaan setelah berjaya mencipta bilah 'sayap berhayun' dan ia masih digunakan sehingga kini oleh pembuat jam tangan penunjuk waktu tepat.

Pada 1911, Heuer menerima hak paten untuk "Jangka waktu perjalan", iaitu penunjuk waktu tepat yang 'dashboard' yang pertama. Ia direka khas untuk digunakan dalam kereta dan pesawat dengan dua bilah hayun besar dipasang dari pusat sayap menunjukkan waktu dan hari - ia sama seperti jam tradisional.

Sementara sepasang bilah hayun kecil, dipasang di bahagian atas butang dengan 12 kedudukan jam bagi menunjukkan durasi perjalanan (sehingga 12 jam) dan sebuah kotak top-mount membolehkan pengguna menetapkan masa menerusi butang yang dipasang bagi mengendalikan fungsi mula (start); berhenti (stop) dan set semula (reset). Ia berfungsi memberikan durasi perjalanan.

Heuer mula memperkenalkan alat penunjuk waktu tepat menerusi paten 'pergelangan tangan' pada 1914. Detik masa digunakan masih mengekal kedudukan 12:00 kerana diadaptasi daripada alat penunjuk waktu paten saku.

Pada 1916, Heuer memperkenalkan 'mikrograf' iaitu jam jangka pertama mempunyai durasi 1/1ooth per saat. Model ini diikuti model 'semikrograph' iaitu jam jangka yang mempunyai durasi 1/50th per saat. Model terbaru ini turut mempunyai fungsi pecahaan-saat yang membolehkan pengguna menentukan waktu mula antara dua peserta atau acara.

Pada 1962, TAG Heuer muncul jam tangan buatan Switzerland pertama menerobos ruang anngkasa. Seorang angkasawan John Glenn memakai jam jangka Heuer ketika dia mengemudikan kapal angkasa Atlas Utarid 6 yang pertama orang Amerika Syarikat (AS) terbang meneroka orbit bumi.

No comments: