Thursday, May 08, 2008

Kisah Si Helang dan Si Tiram

Pada zaman dahulu, ada dua biji telur berbincang sesama sendiri mengenai masa depan iaitu apa yang mereka ingin jadi apabila menetas nanti. Telur pertama berkata, "Aku mahu menjadi seekor tiram apabila menetas nanti. Seekor tiram cuma perlu baring sahaja di dalam air dan tidak perlu sama sekali bertanggung jawab membuat sebarang keputusan.
..
Arus daripada laut yang menggerakkannya, jadi dia tidak perlu merancang. Air laut yang lalu akan membawa makanan kepadanya. Apa sahaja yang laut sediakan adalah apa yang Si Tiram terima, tidak lebih, tidak kurang."
..
Telur pertama menyambung, "Itulah kehidupan bagiku. Ia mungkin terhad tetapi tiada keutusan yang perlu dibuat dan tiada tangggung jawab yang banyak. Jaminan kehidupan wujud dan dikawal oleh laut sahaja.
..
Telur kedua berkata, "Itu bukan kehidupan bagiku. Aku meminta agar menjadi seekor Helang. Si Helang bebas pergi ke mana sahaja ia mahu dan melakukan apa yang diingini. Sudah tentu ia bertanggung jawab untuk memburu makanannya sendiri membuat keputusan penting untuk terus hidup tetapi ia juga bebas untuk terbang setinggi puncak gunung."
..
"Si Helang, tambah telur kedua, "adalah dalam kawalan, berbanding dikawal oleh orang lain. Aku mahu tiada had ditetapkan ke atas aku, juga aku tidak mahu menjadi hamba kepada laut. Pada akibatnya, aku sanggup menggandakan usaha yang diperlukan untuk hidup sebagai Si Helang."
..
Ini adalah perumpamaan yang mempunyai pengajarannya yang tersendiri. Selalunya, amat sukar untuk membuat keputusan, tetapi kehidupan yang bagaimanakah yang anda ingin pilih? Si Helang atau Si Tiram? Adakah anda hanya ingin mengikut sahaja segala apa yang telah ditentukan oleh orang lain atau anda ingin mencipta jalan kehidupan anda sendiri?
..
Selalunya usahawan sering dikaitkan dengan sikap Si Helang manakala orang yang bekerja dan makan gaji semata-mata bolehlah dianggap mewakili Si Tiram. Salah satu tarikan utama kepada bidang keusahawanan ialah anda mempunyai peluang untuk "terbang dengan Sang Helang" tetapi anda tidak perlu "membakar jambatan di belakang anda" untuk mulakan. Kejayaan di bidang ini terbuka luas dan apa yang diperlukan ialah persediaan yang secukupnya dari segi pengetahuan dan latihan secara formal dan tidak formal.
..
Kejayaan memberi makna yang berbeza bagi setiap orang yang mencari ertinya yang sebenar. Bagi sesetengah orang, kejayaan adalah kuasa. Bagi yang lain, ia adalah jumlah wang di dalam bank, simbol status, rmah besar, gaya hidup mewah ataupun pengaruh. Dalam sesetengah keadaan, kejayaan adalah ketengangan fikiran, hidup dengan selesa, terjamin atau sebarang kombinasi daripada keingininan manusia.
..
Bidang keusahawanan boleh memberikan kebebasan untuk dinikmati melalui kejayaan kewangan anda. Mulakan hari ini! Hari ini anda boleh pisahkan diri anda daripada masa lampau atau hanya membina sesuatu untuk masa lampau. Mana satu pun, pandanglah ke hadapan kerana di sanalah anda akan meneruskan kehidupan dan anda patut berkeinginkan kehidupan yang bahagia.

3 comments:

Anonymous said...

Hi! Nice blog! My name is Walter and I am from Italy. I wait for you in my "Snapshots Gallery" at this address http://www.trombiblog.com/trombi/1781 ...it's my personal photoalbum and whoever can take a picture by his-self, clicking on "CLICCA & SCATTA UNA FOTO" ..I wait 4 you! :)

Unknown said...

Salam sejahtera!
Nama saya Dewi Rumapea, saya berasal dari kota SEMARANG, Indonesia. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memaklumkan semua dalam kumpulan ini mencari pinjaman yang sangat berhati-hati kerana ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu, saya secara kewangan turun dan saya memutuskan untuk mendapatkan pinjaman dari Man di Malaysia dan saya tertipu oleh pemberi pinjaman palsu di Malaysia. Saya hampir kehilangan harapan sehingga seorang kawan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat dipercayai dan tulen yang dipanggil Puan Glory, seorang pemberi pinjaman swasta yang meminjamkan saya pinjaman sebanyak Rp500,000,000 tanpa tekanan, pada kadar faedah 2% yang merupakan kadar yang berpatutan untuk saya.

Selepas memindahkan kredit saya ke akaun bank saya, saya sangat terkejut apabila saya menyemak baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah saya memohon, telah dipindahkan terus ke akaun saya, oleh puan Glory, tanpa berlengah-lengah. Jadi saya berjanji kepada puan Glory bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang ramai mendapat pinjaman mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan sebarang pinjaman, sila hubungi Puan Glory melalui email: gloryloanfirm@gmail.com

Saya menggunakan masa ini untuk memaklumkan kepada anda semua bahawa anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: dewiputeri9@gmail.com atau anda boleh menghubungi Nur Izzatul Azira Ismail, dari Malaysia yang memperkenalkan saya dan memberitahu saya mengenai Puan Glory, Dia juga mendapat pinjaman dari Puan Glory, Anda juga boleh menghubunginya melalui e-mel: utariwirmayaty@gmail.com Kini, semua yang saya lakukan adalah cuba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya hantar terus ke akaun bulanan.

Nota: Tiada yuran insurans, yuran pendaftaran atau yuran pemindahan.

Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Allah SWT kerana menggunakan puan Glory untuk mengubah kisah kewangan saya dan kini saya seorang pemilik perniagaan saya yang bangga, semoga Allah terus memberkati Puan Glory dan terus menggunakannya untuk membantu kita semua dalam kesulitan kewangan

Susan bowman said...

BERITA BAIK! BERITA BAIK!

Untuk memperkenalkan diri dengan betul,
Ibu saya SUSAN [SYARIKAT PINJAMAN SUSAN BOWMAN]

Saya seorang pemberi pinjaman swasta, syarikat saya menyediakan pinjaman semua jenis dengan kadar faedah 2% sahaja. Ia adalah peluang kewangan di langkah pintu anda, memohon hari ini dan mendapatkan pinjaman cepat anda.

Terdapat ramai di luar mencari peluang atau bantuan kewangan di seluruh tempat dan masih, tetapi mereka tidak dapat mendapatkannya. Tetapi ini adalah peluang kewangan di langkah pintu anda dan dengan itu anda tidak mampu untuk melepaskan peluang ini.
Perkhidmatan ini menjadikan kedua-dua individu, syarikat, lelaki dan wanita perniagaan.
Jumlah pinjaman tersedia antara jumlah pilihan anda untuk maklumat lanjut hubungi kami melalui e-mel:

Susanbowmanloancompany@gmail.com