Wednesday, December 22, 2010

Ferrari nama besar dunia perlumbaan F1


SCUDERIA Ferrari (Ferrari) adalah nama umum untuk Gestione Sportiva, bahagian syarikat kereta Ferrari yang terbabit dengan perlumbaan.

Walaupun, Scuderia dan Ferrari Corse Clienti masih menguruskan aktiviti berlumba pelanggan Ferrari dan pasukan persendirian, bahagian perlumbaan Ferrari menumpukan sepenuh perhatian dan peruntukannya untuk pasukan Formula Satunya (F1) Scuderia Ferrari.

Scuderia adalah perkataan Itali untuk "Kandang", dan Ferrari adalah nama pengasasnya.

Kuda berjingkat adalah simbol di pesawat pejuang juruterbang handalan Itali semasa Perang Dunia 1, Francesco Baracca, dan menjadi logo Ferrari apabila diminta ibu bapa Baracca adalah kawan baik Enzo Ferrari, untuk menyambung tradisi kesukanan dan keberanian beliau.

Scuderia Ferrari diasaskan 1929, dan berlumba untuk Alfa romeo sehingga 1939. Ferrari pertama kali bertanding dalam F1 pada 1948 (dengan kereta Tipo 125 F1), menjadikannya pasukan tertua dan mungkin pasukan paling berjaya yang masih kekal dalam kejuaraan ini. Penyokong kuat pasukan ini yang ramai di Itali digelar tifosi, walaupun terdapat juga ramai penyokong pasukan ini di negara lain.

Scuderia Ferrari ditubuhkan Enzo Ferrari pada 1929 sebagai penaja pemandu amatur dalam pelbagai perlumbaan, walaupun Ferrari dirinya berlumba di CMN (Costruzioni Maccaniche Nazionali) dan kereta Alfa Romeo sebelum tarikh itu. Idea tersebut datang pada malam November 16 dalam sebuah majlis di Bologna, di mana Ferrari mendapatkan bantuan kewangan daripada waris-waris tekstil Augusto dan Alfredo Caniato dan pelumba amatur kaya Mario Tadini.

Beliau menghimpunkan sebuah pasukan pada puncaknya melibatkan empat puluh pemandu, kebanyakannya berlumba dalam pelbagai kereta-kereta Alfa Romeo 8C; Ferrari sendiri meneruskan perlumbaan, dengan kejayaan sederhana, sehingga kelahiran bagi anak lelaki pertamanya Dino pada 1932.

Pada 1933 Alfa Romeo mengalami kesukaran ekonomi dan menarik balik pasukannya daripada perlumbaan. Kemudian, Scuderia Ferrari menjadi pemangku pasukan lumba Alfa Romeo, apabila kilang itu melepaskan ia pada Scuderia.

No comments: