Saturday, December 18, 2010

Kolaborasi atlet, jurulatih bangunkan Nike


NIKE Inc adalah sebuah syarikat terkemuka yang mengendalikan aktiviti dagang melibatkan kasut dan pakaian sukan.

Syarikat juga turut terlibat sebagai salah sebuah syarikat utama di dunia yang membekalkan peralatan sukan termasuk kasut dan pakaian.

Ia adalah sebuah syarikat milik Amerika syarikat yang beribu pejabat berdekat Beaverton Oregon, iaitu salah sebuah kawasan metropolitan dekat Portland.

Sebagai salah sebuah syarikat terkemuka, Nike berjaya mencatat keuntungan sebanyak AS$18.6 billion bagi tahun kewangan 2008 yang berakhir pada 31 Mei.

Syarikat ditubuhkan pada Januari 1964 menggunakan nama Blue Ribbon Sports oleh Bill Mowerman dan Philip Knight sebelum menukar nama secara rasmi Nike Inc pada tahun 1978.

Nike memasarkan produknya di bawah jenamanya sendiri seperti Nike Golf, Nike Pro, Nike+, Air Jordan dan nike Skateboarding. Nike juga merupakan pemilik kepada jenama Bauer Hockey yang kini dikenali sebagai Nike Bauer.

Nike yang mulanya dikenali sebagai Blue Ribbon Sports (BRS) dibangunkan 64 tahun dahulu oleh philip Knight iaitu seorang atlit olahraga bersama jurulatihnya Bill Bowerman. Pada mulanya, syarikat beroperasi sebagai pengedar kasut sukan yang dibuat oleh seorang pembuat kasut Jepun, Onitsuka Tiger.

Keuntungan syarikat meningkat dengan pesat. Pada tahun 1966, BRS berjaya membuka stor borong pertamanya di Pico Boulevard dekat Santa Monica, California.

Pada tahun 1971, hubungan kerjasama BRS dan Onitsuka Tiger berakhir. BRS kemudian melancarkan sendiri produk kasut sukannya dengan rekaan terbaru.

Logo 'Swoosh' pertama kali digunakan oleh Nike pada jun 1971. Ia telah direka oleh Carolyn Davidson. Ia kemudiannya didaftarkan sebagai tanda dagang sebagai jenama AS sekali gus pengenalan syarikat pada 22 Januari 1974.

Kasut sukan pertama yang membawa hasil rekaan Nike pertama adalah kasut bola. Ia dijual kepada umum pada musim panas tahun 1971.

sumber: http://en.wikipedia.org/wiki/Nike,_Inc.






No comments: