Monday, December 20, 2010

Nokia asalnya bengkel getah Finland


NOKIA Corporation (Nokia) antara syarikat pengeluar telefon bimbit terbesar dunia yang beribu pejabat di Espoo, Finland.

Syarikat turut mempunyai tapak penyelidikan dan pembangunan, pengeluaran, dan perwakilan jualan di banyak negara di seluruh dunia.

Nokia juga memainkan peranan amat besar dalam ekonomi Finland dan penduduknya banyak kali menempatkan syarikat ini sebagai jenama dan majikan terbaik.

Nokia pada asalnya dikenali sebagai Bengkel Getah Finland (Finnish Rubber Works). Di mana syarikat pada mulanya ditubuhkan sebagai sebuah kilang pulpa oleh Knut Fredrik Idestam, seorang Sweden-Finland, di tebing Jeram Nokia pada tahun 1865.

Firma ini kemudian menubuhkan beberapa lagi kilang di kawasan berhampiran pada permulaan abad ke-20 dan memulakan penggunaan nama Nokia sebagai jenama.

Tidak lama selepas Perang Dunia 1, Bengkel Getah Finland memperoleh kilang-kilang kayu Nokia bersama-sama dengan Bengkel Kabel Finland (Finnish Cable Works), sebuah pengeluar kabel telefon serta telegraf dan kemudioan menggabungkan ketiga-tiga syarikat ini menjadi Perbadanan Nokia pada tahun 1967.

Perbadanan Nokia yang ditubuhkan oleh penggabungan 1967 melibatkan diri dalam banyak sektor termasuk pengeluaran produk kertas. Pada 19 Jun 2006, Nokia dan Siemens AG mengumumkan penggabungan perniagaan kelengkapan rangkaian telefon mudah alih dan talin tetap untuk menjadi firma rangaian terbesar dunia.

Syarikat masing-masing mempunyai kepentingan 50 peratus dalam syarikt infrustruktur ini yang digelar Rangkaian Nokia Siemens, yang beribu pejabat di kawasan Helsinki

Sumber: http://ms.wikipedia.org/wiki/Nokia

No comments: